Telefon: 502-653-707 biuro@strony-www.net.pl

Kanibalizacja słów kluczowych – jak jej zapobiec?

Pozycjonowanie ma coraz większy wpływ na sukces firm w przestrzeni internetowej. Coraz więcej osób ma świadomość, jak potężna drzemie w nim siła. Aby działania SEO przynosiły wymierne skutki, należy uniknąć błędów, do których należy choćby kanibalizacja fraz kluczowych. Sprawdź, jak zaplanować architekturę treści, aby słowa kluczowe nie zjadały siebie nawzajem.

czym jest gtm

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Zjawisko polega na konkurencji dwóch lub więcej podstron jednej strony internetowej, które są wypozycjonowane na tą samą frazę kluczową. Brzmi to enigmatycznie, ale wyobraźmy sobie sytuacje, w której planujemy treści na stronie. W momencie kiedy dwie podstrony będą zoptymalizowane pod jedno hasło, algorytmy wyszukiwarki uznają to za konkurencje i wpłyną negatywnie na pozycję całej strony. Wyszukiwarka nie będzie wiedziała którą z kategorii strony ma wyświetlać po wpisaniu danego zwrotu, w związku z czym będą one pojawiać się w wysokich wynikach naprzemiennie.

Kiedy dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych?

Najczęściej do kanibalizacji dochodzi wówczas, gdy mamy do czynienia ze stronami blogowymi o tematyce niszowej. Ten sam temat eksploatowany wiele razy powoduje, że w wynikach wyszukiwania pojawia się wiele propozycji. Najczęściej dzieje się tak podczas opisywania jakiegoś tematu od nowa. Problem kanibalizacji treści dotyka także sklepy internetowe, w których powielają się dane kategorie.

Czym skutkuje kanibalizacja?

Niestety przez optymalizację stron na jedną frazę słabną wyniki. Wykazano, że podobne działania skutkują dużymi przeskokami, nawet o 10 pozycji w wyszukiwaniach google. Dodatkowo osoby odpowiedzialne za content nie mają kontroli nad tym, jaki adres może pojawić się po wpisaniu danej frazy. Krótko mówiąc, te same frazy na jednej stronie wprowadzają Google w konsternacje, bo sam nie wie, którą z propozycji ma wyświetlić. Czasami tak samo zoptymalizowane zakładki znajdują się na pozycjach 10 i 20, choć z punktu widzenia logiki, nie ma to sensu.

Jak zapobiec problemom?

Należy pamiętać o optymalizacji strony na inną frazę kluczową. Warto w tym celu skorzystać z narzędzi analitycznych, takich jak Senuto lub Google Trends. Jeśli jakiś temat pojawia się kilka razy, można użyć fraz kluczowych z długiego ogona, czyli dłuższych i bardziej rozbudowanych zwrotów. Innym sposobem jest zmiana struktury SEO. Aby to zrobić, należy wybrać jedną podstronę, i umieścić do niej odnośniki w innych podstronach, wypozycjonowanych na inne frazy. W ten sposób zyskasz dodatkowy ruch i sytuacja stanie się bardziej klarowna. Chcąc napisać nowy artykuł na ten sam temat, lepiej zaktualizować poprzedni wpis lub przenieść dawny wpis na inną stronę internetową. Zabieganiu kanibalizmowi sprzyja także przekierowanie 301, które zalecamy stosować w ostateczności.