Telefon: 502-653-707 biuro@strony-www.net.pl

Landing page – co to jest i czym różni się od zwykłej strony firmowej?

Landing page to jeden z rzadziej używanych typów strony internetowej i plasuje się za blogami, sklepami internetowymi czy serwisami tematycznymi. Jest on jednak bardzo ciekawą formą strony internetowej z której możemy korzystać w wielu sytuacjach. W tym wpisie przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o stronach typu landing page, podpowiadamy jak wykonać taką stronę lądowania, a także czym różni się od tradycyjnej strony WWW i po co się ich używa.

Czym jest landing page?

Landing badge to inaczej strona lądowania. Nazwa ta doskonałe oddaje charakter tego typu witryny która staje się coraz popularniejsza w internecie. Jest to prosta jednostronna witryna która zawiera w sobie wszystkie najważniejsze informacje o danym projekcie. Służy ona jako miejsce do którego kierujemy ruch z internetu.

Możemy pozyskiwać go z wyszukiwarki Google poprzez pozycjonowanie, ale także pozyskiwać go z innych źródeł. Będzie to np. własny system reklamowy Google Ads, Facebook Ads, media społecznościowe czy inne typy marketingu.

Strona lądowania tworzona jest w celu nakłonienia użytkowników do wykonania konkretnego działania. Znajdują się na niej jedynie informacje o konkretnej czynności, którą powinny wykonać osoby wchodzące na nią. Konstrukcja landing page stworzona jest w taki sposób, iż na samej górze witryny umieszczone są informacje ogólne, zwężające się ku dołowi. Oznacza to, że najpierw użytkownik informowany jest, gdzie się znajduje i o czym jest dana strona, nieco niżej znajdują się informacje o konwersji, którą chcemy wywołać, a jeszcze niżej szczegóły i zachęty w postaci argumentów czy informacji o produkcie. Na samym dole zazwyczaj znajduje się wezwanie call to action, czyli wezwanie do działania użytkownika przeglądającego stronę, a także przycisk umożliwiający skorzystanie z prezentowanej oferty. Choć jest to ogólny opis strony typu landing page i mogą one być wykonane w nieco inny sposób, najczęściej są konstruowane właśnie tak.

Kiedy i po co się ją stosuje?

Stronę internetową typu landing page wykorzystuje się w kilku przypadkach. Przede wszystkim jest to sytuacja, w której sprzedajemy konkretną usługę lub produkt i zajmujemy się tylko jego sprzedażą. W takiej sytuacji landing page jest idealny do zaprezentowania towaru i jego sprzedaży. Strony lądowania wykorzystywane są zatem przy sprzedaży kursów, produktów cyfrowych, rękodzieła czy opatentowanego rozwiązania np. muzycznego czy graficznego.

Landing page wykorzystuje się również w sytuacji, kiedy zależy nam na uzyskaniu konkretnej konwersji, czyli konkretnego działania ze strony użytkowników. Może być to zapisanie się do newslettera, polubienie naszego profilu w mediach społecznościowych czy dołączenie do grupy. Konwersji może być wiele, a to jedynie powszechne przykłady. W takiej sytuacji stworzenie prostej strony która umożliwia łatwe korzystanie z konwersji, jest najlepszym rozwiązaniem.

Strony tego typu używane są również w procesie lejka sprzedażowego, kiedy są pewnym jego elementem. Wiele firm i marek stosuje tę strategię marketingu internetowego, a landing page stanowi ważną jego część. Strony takie możemy wykorzystywać również przy premierach nowych produktów, które chcemy wyróżnić i zaprezentować w samodzielny sposób lub przy okazjonalnych kampaniach promocyjnych. Jest to również dobre rozwiązanie dla nieszablonowych celów, które chcemy osiągnąć, a na których chcemy dokładnie się skupić. Landing być może zatem służyć jako alternatywa dla przedstawienia produktów na stronie firmowej np. sklepu internetowego.

Strona lądowania będzie również bardzo często używana w sytuacji, kiedy nie posiadamy naszej rozbudowanej strony internetowej, gdyż nie wymaga tego sytuacja lub nie mamy takiej możliwości. Będzie to prostsze rozwiązanie w sytuacjach mniej wymagających, kiedy zajmujemy się prostym biznesem lub chcemy osiągnąć proste cele. W takiej sytuacji możemy bezpośrednio na landing page pozyskiwać klientów oraz odbiorców z internetu bez konieczności szerokiego prezentowania oferty, marki czy usług. Jeśli zatem jesteśmy freelancerami lub specjalistami i oferujemy konkretne usługi np. tłumaczenia czy tworzenia grafiki, możemy zaprezentować się właśnie w taki sposób i zachęcać odbiorców do skorzystania z usług właśnie poprzez dobrze stworzony landing page.

Czym różni się od strony WWW?

Jeśli wiemy już ogólnie czym jest landing page, a także, kiedy się go stosuje, warto porównać go z typową stroną internetową. Przede wszystkim strona lądowania różni się od serwisu internetowego rozbudowaniem. Jest dużo prostsza, a wręcz standardowa czy surowa w porównaniu z innymi witrynami – czy to blogami czy stronami serwisów firmowych. Landing page nie posiada zakładek, kategorii czy podstron, a także nie daje możliwości poruszania się w różnych korytarzach menu. Nieco inaczej sprawa ma się przy stronach internetowych, które często posiadają ogromne liczby zakładek i podstron na których przedstawione są konkretne informacje o projekcie.

Landing page różni się również od typowych stron internetowych konstrukcją przeznaczenia. Jest ona jasno zdefiniowana i ma prowadzić użytkownika od ogólnych informacji od szczytu strony do konkretnej konwersji na jej końcu. Strony internetowe budowane są w taki sposób, aby jak najlepiej podzielić pewną pulę informacji i jak najlepiej zaprezentować je podzielone na różne kategorie. Funkcją landing page jest zatem osiągnięcie pewnej konwersji, a strony internetowej zaprezentowanie informacji i ew. nakłonienie użytkownika do wykonania konkretnej czynności.

Strony lądowania są również dużo prostsze i uboższe pod względem graficznym czy funkcjonalnym. Nie posiadają one wielu rozszerzeń, opcji, funkcjonalności czy zaawansowanych możliwości użytkowych. Przeważnie posiadają prostą estetyczną i minimalistyczną szatę graficzną – w przeciwieństwie do zaawansowanych i rozbudowanych serwisów internetowych.

Jak wykonać landing page?

Istnieje wiele sposobów na jakie możemy wykonać landing page. Przede wszystkim powinniśmy skupić się na tym, jak od technicznej strony stworzyć taki typ witryny, a także jak ją skonstruować. Są to dwa kluczowe elementy o które powinniśmy zadbać w szczególny sposób.

Chcąc stworzyć landing page przede wszystkim mamy do wyboru wiele kreatorów stron internetowych, które oferują taką usługę. Służą one do budowania prostej witryny, a landing page właśnie do takich się zalicza. Kreatory stron internetowych umożliwiają stworzenie dedykowanej strony internetowej z własnym unikalnym adresem i skorzystanie z wielu szablonów. Nie musimy doszukiwać się w kreatorach witryn zaawansowanych systemów publikacji, gdyż takiej strony nie będziemy aktualizować zbyt często. Z drugiej strony kreatory witryn dają elastyczne możliwości budowy strony nawet od czystej kartki, a także oferują łatwość, komfort, szybkość i ekonomię finansową.

Landing page możemy stworzyć również na jednym z systemów blogowych takich jak wordpress.com czy wordpress.org. Do wyboru mamy wiele gotowych szablonów, a także możliwość stworzenia strony samodzielnie. Jest to rozwiązanie dla osób, które znają już te systemy, gdyż np. prowadzą swoje główne serwisy w taki sposób. Landing page możemy zaprojektować również samodzielnie lub zakupić czy ściągnąć gotowy szablon, a następnie wykupić hosting oraz domenę. Rozwiązanie to daje najwięcej możliwości, ale zabiera również najwięcej czasu. Polecane jest w sytuacji, kiedy chcemy dokładnie dostosować stronę. Jeśli chcemy stworzyć konkretny projekt, a nie mamy umiejętności informatycznych, możemy do tego celu zatrudnić specjalistę lub agencją marketingową.

Jeśli mówimy o konstruowaniu w strony lądowania, również powinniśmy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim powinna być ona w pełni profesjonalna, aby budziła zaufanie i zachęcała do konwersji. Powinna mieć zatem dedykowany adres z domeną pl, nie powinna mieć reklam, a także powinna mieć jasny, prosty i przejrzysty szablon. Musi również wczytywać się w krótkim czasie, gdyż użytkownicy nie chcą oczekiwać na wejście na stronę internetową. Długie oczekiwanie na wejście może również psuć nastroje potencjalnych klientów którzy nie będą już tak skorzy do dokonania konwersji, jeśli zirytują się na czas ładowania witryny. Sam szablon powinien być nowoczesny, a także minimalistyczny i skupiać się na zaprezentowaniu wszystkich najważniejszych informacji. Te powinniśmy umieszczać od najważniejszych i najogólniejszych od góry do dołu. Powinniśmy zatem stosować czytelne nagłówki informujące o kolejnej części witryny tak, aby użytkownik wiedział w jakiej części się obecnie znajduje, w jakim celu prowadzona jest witryna i co się na niej znajduje. Powinniśmy dobrać odpowiednie kolory oraz czcionkę i wielkość czcionki, a także zadbać o odpowiednie formatowanie.

Na landing page nie powinniśmy zapominać również o danych i informacjach. To właśnie nimi powinniśmy przekonywać użytkowników do skorzystania z naszej oferty, a także rozwiewać ich wątpliwości zakupowe. Na stronach lądowania nie powinniśmy zatem używać ogólników czy treści zapełniających witrynę, a konkretnych danych i informacji pogrupowanych oraz przedstawionych w czytelny sposób. Będą to takie informacje jak dane kontaktowe, informacje o projekcie, procesie zakupowym, możliwościach konfiguracji czy innych danych, które mogą zainteresować odbiorców.